Monday 24 October 2011

EKONOMI MERUPAKAN KUASA, PENGARUH TIDAK SEMESTINYA BERKUASA.....


          Dari sudut sejarah beratus tahun dahulu seni mempertahankan diri adalah perkara yang sangat penting kepada seseorang atau kumpulan yang berkuasa. Rata-rata pada zaman dahulu ilmu yang sering dituntut dan di ajar merupakan seni mempertahankan diri. Boleh dikatakan semua bangsa dan kaum mempunyai cara dan ilmu masing-masing dari sudut mempertahankan diri. Pendek kata pada zaman dahulu sehingga kini ilmu seni mempertahankan diri masih diperlukan dan ada orang-orang tertentu masih terus memperjuangkan perkara berkaitan seni mempertahankan diri ini. Cumanya di zaman serba moden ini, cara dan pendekatannya sahaja yang berbeza. Kalau di zaman dahulu kala seni mempertahankan diri diguna pakai dan di praktikan dalam kehidupan seharian untuk menentang musuh dan mempertahankan diri dari pihak lawan. Tapi di zaman ini seni mempertahankan diri lebih bersifat untuk pengetahuan agar boleh dan mampu melindungi diri jika berlaku perkara yang tidak diingini, seperti rompakan atau gangguan. Pada hari ini seni mempertahankan diri lebih di praktikkan sebagai seni yang perlu dipertahankan dan juga menjadi suatu acara sukan untuk pertandingan dan di pertandingkan sehingga ke peringkat antarabangsa. Ianya lebih bersifat seni yang perlu di pertahankan dan seni sukan. Di peringkat sekolah-sekolah kita boleh lihat seni mempertahankan diri termasuk dalam subjek kokorikulam tambahan, ianya bukan wajib dan kesannya ramai pelajar ataupun murid pada hari ini tidak terlibat dengan aktiviti seni mempertahankan diri ini, kerana ianya sebagai pilihan. Hanya para ibubapa yang sedar akan nilai dan betapa pentingnya ilmu ini, yang akan berusaha memastikan anak-anak mereka memiliki kemahiran ini. Hidup di zaman moden dan dalam sebuah negara yang aman perkara ini telah menjadi perkara pilihan dan bukan kemestian lagi. Hari ini ilmu akademik adalah keutamaan kerana kebijaksanaan intelek dan komunikasi adalah keperluan. Maka dalam soal seni mempertahankan diri ini bukan keutamaan lagi, berbanding pada zaman lampau.



Jika dikaji dan direnung dari sudut sejarah setiap bangsa memiliki kekuatan seni mempertahankan diri masing-masing. Nabi Muhammad SAW dan para sahabat juga hebat dalam permainan pedang. Laksamana Hang Tuah dan sahabatnya cukup terkenal dengan ilmu persilatan dalam sejarah kesultanan Melaka pada suatu masa dahulu. Bangsa Cina di zaman dinasty sangat terkenal dengan kung fu dan sebagainya yang berkaitan dengan seni mempertahankan diri, baik dari sudut fizikal, batin dan juga peralatan serta kelengkapan perangnya. Perkara ini sering dapat kita tonton dalam filem-filem aksi Cina. Bangsa Cina juga memiliki nama-nama besar dalam perkara seni mempertahankan diri ini seperti, Bruce Lee, Jet Lee, Jackie Chan dan sebagainya.


Pada suatu waktu di zaman dahulu kala, bangsa Cina merupakan suatu bangsa yang terkenal dengan
peperangan. Kehidupan bangsa Cina pada waktu itu sangat susah dan sukar, kebanyakan mereka hanya golongan petani dan kehidupan yang dilalui sangat susah dan sukar. Mengapa ini terjadi? Ini kerana pada waktu itu maharaja-maharaja Cina sangat mementingkan kuasa. Mereka banyak menghabiskan masa dengan berperang dan berbunuhan di antara satu sama lain, kerana perebutan hak memerintah dan kuasa. Perkara ini berlarutan dalam jangka waktu yang panjang. Sebab itu filem-filem Cina ada banyak yang mengisahkan cerita-cerita peperangan di zaman dinasty. Tentu ramai di antara kita biasa atau pernah menyaksikan filem-filem Cina yang berkisar tentang peperangan bukan? Itulah apa yang terjadi pada suatu masa dahulu kepada bangsa ini. Tetapi perkara berkaitan peperangan, berbunuhan dan perebutan kuasa untuk menakluki wilayah-wilayah tertentu oleh bangsa Cina ini semuanya kini telah menjadi sejarah. Semua ini berlaku disebabkan sampai kepada suatu ketika, ada pemerintah yang mengajak bangsa ini untuk melakukan "Perubahan". Mereka telah penat untuk hidup dalam kemiskinan dan pertumpahan darah bertahun-tahun lamanya, dan jika perkara ini diteruskan kemajuan tidak dapat dibentuk dan rakyat akan terus di himpit kemiskinan dan ketakutan. Maka pada saat itu bangsa Cina telah bangkit dan melakukan perubahan, maka ramai antara mereka telah keluar sebagai para petani miskin, meninggalkan kampung halaman mereka untuk berhijrah ke tempat-tempat lain termasuk ke negara-negara lain. Sebab itu kalau di perhatikan bangsa Cina ini merupakan suatu bangsa yang akan terdapat di kebanyakan negara di dalam dunia, kerana mereka ini dari zaman dahulu kala lagi telah merantau dan berhijrah di seluruh pelusuk dunia. Rata-rata bangsa Cina ini merupakan golongan pedagang. Mereka mempunyai bakat untuk hidup berdikari di kebanyakan tempat mereka tinggal di dunia ini. Mereka ini sangat cenderung dengan aktiviti perniagaan, kerana sudah terdidik dan terbiasa dari zaman dahulu kala lagi.


Di negara kita Malaysia ini sebelum merdeka, menurut sejarah "Yap Ah Loy", satu nama besar berbangsa Cina telah datang ke Kuala Lumpur pada waktu itu dan membuka lombong bijih timah sebagai aktiviti perdagangan keluarga beliau. Dan hari ini siapa tak kenal Kuala Lumpur, hampir satu dunia tahu Kuala Lumpur merupakan pusat bandar utama Malaysia. Mungkin ada di antara kita yang lupa atau tidak tahu bagaimana Kuala Lumpur mendapat namanyakan? Ya! ini sejarah dan ianya kekal sebagai sejarah yang tidak boleh diubah. Apa yang cuba diri ku nukilkan di sini adalah, kita sebagai bangsa melayu juga mempunyai sejarah tersendiri dan ramai hari ini bangsa-bangsa melayu ini juga datangnya dari keturunan pahlawan. Sebab itu kita boleh lihat terdapat ramai tokoh-tokoh pemimpin di malaysia ini yang hebat dan tersohor sehingga berjaya mengankat martabat bangsa melayu, dan pada hari ini bangsa melayu telah menjadi suatu bangsa yang terlalu bijak dan pandai, oleh kerana kepesatan arus pembanggunan perdana dan arus kemodenan. Institusi-intitusi pengajian tinggi pada hari ini rata-rata, anak melayu memenuhinya untuk terus menuntut ilmu akademik. Seni mempertahankan diri juga terdapat ramai tokoh-tokoh hebat yang terus utuh memperjuangkannya seperti   Tan Sri Omardin Mauju, pengasas kepada "Seni Silat Lincah Malaysia". Jika di kaji dari sudut sejarah mengapa bangsa Cina begitu hebat dengan ekonomi dan perniagaan sehingga kini? Jika di China pada hari ini mereka telah berjaya menjadi sebuah negara gergasi dalam bidang industri. Kuasa-kuasa besar dunia juga merasakan begitu hebat persaingan yang telah di cipta oleh bangsa Cina ini, khususnya dari sudut ekonomi dan perniagaan. Mereka juga berjaya menarik pelabur-pelabur luar dan tak kurang juga dari malaysia untuk melabur disana dengan menawarkan tenaga kerja yang murah dan di sebabkan itu mereka berjaya bersaing di pasaran dunia dengan menawarkan harga yang rendah pada kebanyakan barangan keluaran mereka pada hari ini. Negara Cina juga merupakan sebuah negara yang mempunyai rakyat yang paling ramai di dunia pada masa kini. Apakah kehebatan bangsa ini? Apa yang pasti bangsa ini telah lama menghentikan peperangan dan sebaliknya mereka menumpukan pada kuasa ekonomi dan dengan kuasa ekonomi mereka menjadi suatu bangsa yang begitu berjaya dalam bidang ekonomi dan perniagaan.


"EKONOMI MERUPAKAN KUASA, PENGARUH TIDAK SEMESTINYA BERKUASA"

Pada hari ini kita melihat di dalam negara kita malaysia begitu jelas, bangsa Cina merupakan bangsa yang begitu hebat dari segi ekonomi dan perniagaan, mereka ini telah terdidik oleh nenek moyang mereka untuk berdikari dan berniaga. Faktor ekonomi menjadi tunjang utama kepada bangsa mereka. Jika kita perhatikan di malaysia ini kebanyakan unit-unit kedai, banggunan pejabat dan apa juga perniagaan rata-rata majoriti di miliki bangsa cina. Di bandar besar seperti Kuala Lumpur ini apatah lagi. Dari kedai pakaian sehinggalah apa jua perniagaan berskala sederhana dan besar di miliki oleh mereka. Bagaimana mereka boleh begitu mampu untuk menakluki setiap ruang banggunan kedai yang dibanggunkan ini? Ini menunjukkan bangsa ini mempunyai satu kaedah ataupun cara untuk saling membantu sesama mereka. Persatuan mereka sangat kuat memperjuangkan ekonomi bangsa mereka. Persatuan mereka sangat cenderong dan mendokong diantara satu sama lain dalam perihal ekonomi. Jika tidak mana mungkin mereka mampu berkuasa dengan begitu cepat, kukuh dan terus berkembang. Kerana mereka sangat faham apa itu kuasa! "Ekonomi merupakan kuasa" dan mereka sangat sedar dengan perkara ini, dan terus berusaha untuk meningkatkannya lagi secara berterusan.



'KUASA DAPAT DIGUNAKAN UNTUK KEBAIKAN SOSIAL ATAUPUN DIGUNAKAN BAGI TUJUAN KEBURUKAN SEPERTI MENINGGIKAN KEDUDUKAN PERIBADI"

Melayu adalah suatu bangsa dan agamanya adalah Islam. Kewujudan bangsa melayu itu merupakan suatu fitrah. Al-Quran memberikan asas bahawa manusia itu dijadikan berbangsa-bangsa (surah al-hujurat ayat 13). Bangsa melayu merupakan salah satu bangsa yang wujud di dunia. Islam adalah ajaran dan agama yang datang dari Allah SWT. Al-Quran di turunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w untuk disampaikan kepada manusia, supaya manusia mendapat petunjuk dan membina takwa. Bangsa melayu pada asalnya menganut fahaman anamisme. Kemudian dikaitkan keyakinan melayu dengan agama Hindu dan Buddha. Melayu yang anamisme, Hindu dan Buddha dibentuk oleh kepercayaan dan cara hidup yang sesuai dengan ajaran agama tersebut. Apabila Agama Islam datang, cara berfikir, tradisi dan budaya yang dibina dan cara beribadah adalah mengikut ajaran Islam. Islam telah mengangkat minda dan intelek orang melayu supaya berfikir selari dengan fitrah akal. Islam bukan sahaja suatu sistem kepercayaan tetapi ianya mengatur kehidupan. Islam dalam sejarahnya di alam melayu telah membangunkan suatu tamadun samada dalam kepimpinan dan kepengikutan mahupun dalam karya-karya yang terhasil serta sistem pendidikan. Bangsa melayu menjadi hebat kerana ajaran Islam yg dikaitkan kepada bangsa melayu.



"ORANG-ORANG YANG MEMILIKI JIWA INSANI YANG TINGGI MERUPAKAN ORANG YANG BERBUDI"

Sebatang pokok tidak akan tumbang semata-mata kerana hentakan mata kapak atau beliung, akan tetapi tumbangnya pokok akibat daripada kayu yang disendalkan dengan beliung yang memberikan hentakan yang teramat berkesan supaya pokok kayu itu tumbang. Beliung atau musuh orang melayu tetap berlagak seperti jerat dan pelanduk. Pelanduk selalu lupakan jerat, akan tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk.
Budi dikaitkan dengan akal dan kebijaksanaan. Akal memikirkan sesuatu dan kebijaksanaan merupakan penyuluh yang menerangi perjalanan kehidupan. Akal tanpa fikir menyebabkan perubahan tidak berlaku. Fikir tanpa zikir hilang jiwa keinsanan. Budi memancar resam fikiran dan daya memancarkan amal mulia. Budi dan daya menghasilkan budaya dan ianya merupakan cara hidup.
Moga apa yang diri ku nukilkan pada kali ini, menjadi renungan buat diri ku dan juga sekadar berkongsi dengan warga pembaca sekelian. Yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang buruk itu dari diri ku insan yang lemah ini.
Sekian.........Wasallam..............

2 comments:

  1. Tahniah...dan teruskan apa sahaja yang hendak disampaikan.bersatu kita teguh,bersama kita apa pun boleh terjadi.kualiti yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih....Perjuangan Harus diteruskan kerana ianya belum selesai ....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...