Friday 21 October 2011

CINTAKAN KEDAMAIAN MEMBAWA KEPADA KESEJAHTERAAN UMAT......

          

         Tentu kebanyakan orang sukakan kedamaian, lebih-lebih lagi rakyat malaysia yang sudah sekian lama hidup dalam sebuah negara yang berbilang bangsa dengan aman dan makmur. Perkara sebegini hanya terdapat di negara malaysia sahaja, dan malaysia juga mempunyai keunikan yang tersendiri kerana terdapatnya kepelbagaian  budaya. Melayu, Cina dan India adalah kaum yang paling ramai mendiami semenanjung malaysia, manakala di Sabah dan Sarawak pula lebih banyak lagi etnik dan kaum-kaum yang lain seperti iban, kadazan, dayak dan banyak lagi. Di sebabkan keunikan inilah kita dapat saksikan bagaimana pelancong asing begitu meningkat saban tahun, sudi datang melawat dan menghabiskan masa serta wang ringgit mereka untuk bercuti di malaysia. Ya! malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan makmur serta terus membangun dari semasa ke semasa. Menjadi rakyat malaysia adalah satu kebanggaan dan juga sebagai rakyat malaysia kita seharusnya bersyukur dengan keamanan yg di miliki. Oleh yang demikian hargailah keamanan yang kita miliki selama ini. Keamanan yang telah di perjuangkan dan di bentuk oleh nenek moyang kita melalui adat sopan dan budaya, hormat menghormati di antara satu sama lain. Juga menghormati kebebasan beragama di malaysia. Malaysia merupakan sebuah negara islam yang begitu di segani di mata dunia. Di mana sebuah negara islam yang juga di diami oleh bangsa-bangsa lain dan bebas menjalankan aktiviti keagamaan mereka selagi tidak menyalahi undang-undang yang telah di tetapkan oleh perlembagaan negara.



Keamanan dan kesejahteraan adalah sesuatu yang di perolehi hasil dari perjuangan orang yang terlebih dahulu membangunkan negara ini. Begitulah betapa bertuahnya kita rakyat malaysia ini dapat menjalani kehidupan dengan aman dan sejahtera asal sahaja kita semua terus memelihara keamanan yang telah di miliki sejak sekian lama. Di malaysia ini keamanan dan kesejahteraan begitu terpelihara sekali, kesan dari adat dan budaya masing-masing yang "Cintakan Kedamaian". Ada peribahasa mengatakan "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri", macamana hebat kita merantau pasti malaysia tetap menjadi pilihan di hati, kerana kita "anak malaysia". Hari ini nak mencari ilmu pun sudah tak perlu pergi jauh-jauh lagi, ini kerana di malaysia sendiri begitu banyak institusi pendidikan yang hebat-hebat. Ramai orang dari luar kini sanggup datang untuk belajar di malaysia. Buktinya, sekiranya berpeluang anda boleh melihat sendiri, seperti di Universiti Kuala Lumpur, Lim Kok Weng dan sebagainya begitu jelas terdapat ramai warga asing menuntut di situ. Kerana apa mereka sanggup datang? keamanan adalah jawapannya. Tak kurang juga, para pekerja asing juga begitu ramai berkunjung untuk mencari rezeki di malaysia. Kerana apa semua ini terjadi? Keamanan adalah jawapannya. Ya!, apabila sesebuah negara itu aman dan damai serta mempunyai kestabilan politik yang baik, semua sektor dan bidang dapat di gerakkan dengan baik dan lancar. Kesannya negara boleh terus di pacu ke arah pembanggunan dan masyarakat yang mendiami bumi bertuah ini mendapat rahmatnya. Bukan sahaja rakyat malaysia mendapat rahmatnya, namun orang dari negara lain turut sama dapat menikmatinya. Ini semua berlaku kerana rakyat malaysia mempunyai moral dan akhlak yang baik. "Cintakan Kedamaian" membawa kepada kesejahteraan umat. Selagi rakyat malaysia mengerti dan terus mengekalkan keamanan dan kesejahteraan yang telah di miliki sejak sekian lama ini, selagi itulah rakyat semua boleh terus maju dan membangunkan negara ini. Semoga apa yang telah di miliki ini sejak sekian lama akan terus kekal dan bertambah baik lagi dari semasa ke semasa agar boleh terus di nikmati oleh generasi akan datang.



Kejayaan yang di miliki oleh negara kita malaysia pada hari ini adalah perkara yang amat membanggakan kepada keseluruhan rakyatnya. Hari ini di negara kita terbentang luas berbagai peluang dan ruang, cumanya kebijaksanaan menjadi cabaran untuk setiap insan yang ingin merebut setiap ruang dan peluang yang terdapat di sini mengikut kapasiti masing-masing. Bagi yang masih menuntut, tentu bercita-cita untuk memasuki universiti-universiti tertentu bagi melanjutkan pelajaran, dalam bidang yang di minati. Bagi yang berkerjaya pula, kepada yang gigih dan bercita-cita tinggi tentunya berusaha untuk mencapai kedudukan yang lebih baik dalam kerjaya. Dan bagi para peniaga pula, cabaran untuk merebut atau menerokai setiap ruang dan peluang yang ada atau berusaha mengujudkan peluang-peluang baru yang belum di terokai oleh mana-mana pihak. Begitulah seterusnya apa yang di lakukan saban hari bagi sebuah masyarakat yang hidup di dalam sebuah negara yang aman dan sejahtera. Pembanggunan menjadi agenda utama, supaya setiap orang yang mendiami negara ini boleh menikmati hasil dari arus kemajuan dek kerana aman dan damainya negara ini. Semua ini tidak berlaku dengan sekelip mata, semua ini telah di perjuangkan oleh pejuang-pejuang yang telah mendahului kita dan di sambung, serta di teruskan oleh pemimpin-pemimpin terkini. Selagi negara kita aman dan sejahtera, selagi itu lah kita bebas bergerak bagi melakukan apa sahaja, asalkan tidak menyalahi undang-undang. Semua ini terjadi adalah melalui proses yang panjang dan lama. Apabila negara ini telah merdeka dari tangan penjajah, isu pembanggunan menjadi agenda utama. Semua kejayaan yang di miliki oleh malaysia pada hari ini merupakan usaha nenek moyang kita, dan kini kita terus mewarisinya turun temurun. Oleh yang demikian bagi sesiapa yang mahu memiliki kemajuan dalam kehidupannya pada hari ini, usaha yang lebih perlu di lakukan. Tentu apabila menyebut soal pembanggunan dan kemajuan, ilmu menjadi tajuk utama. Hari ini di bumi bertuah ini, "Apa yang membezakan seseorang dengan seseorang adalah ilmunya". Maka memang benarlah, "ilmu itu ibarat pelita yang menghasilkan cahaya, dan cahaya pula menyuluh serta menerangi jalan kehidupan". Lebih berilmu seseorang itu, pada kebiasaanya lebih baiklah mutu kehidupan yang di milikinya. Setiap orang mungkin rezekinya berbeza-beza, namum di malaysia kepada sesiapa yang rajin dan mahu bekerja keras, serta rajin berusaha pasti boleh mencapai impian masing-masing. Apa yang sangat di perlukan adalah kesungguhan di dalam melaksanakan sesuatu usaha itu hingga benar-benar membuahkan hasil, mengikut perancangan yang telah di tetapkan serta selari dengan usaha yang telah dilaksanakan. "Usaha tangga kejayaan", setiap yang berusaha tentu ada ganjarannya selari dengan apa yang di usahakan. Anda mahu lebih, andalah yang berusaha lebih. Kerana kita semua hidup di sebuah negara yang aman dan makmur, maka semua orang boleh berusaha mengikut keperluan dan kemampuan masing-masing.



Jadi apa yang boleh di simpulkan melalui kisah ini berbunyi seperti berikut;
Kejayaan adalah berkenaan peraturan dan ianya merupakan peraturan alam semula jadi. Kita sama ada mencipta atau menghancurkan. Biji benih, sekiranya ia di tanam di bumi untuk hidup, musnahlah ia. Perubahan tidak dapat di elakkan. Ia berlaku samada kita suka ataupun tidak suka. Semua kemajuan adalah perubahan tetapi semua perubahan bukan semestinya kemajuan. Kita harus menilai perubahan dan menerimanya, hanya sekiranya ia di terima akal. Menerima tanpa menilai menghasilkan sikap terikut-ikut, tanda kurang keyakinan dan harga diri yang rendah. 
Banyak yang di perkatakan mengenai tradisi. Tumbuh demi untuk pertumbuhan, adalah falsafah yang menular. Ia secara negatif merebak di serata tempat. Itu bukanlah pertumbuhan, ianya kemusnahan. Pertumbuhan, agar ianya bermakna, haruslah positif.



               "KEJAYAAN BUKAN PERKARA NASIB, TETAPI PERATURAN"

Untuk berjaya, kita perlu memahami peraturan punca dan kesan serta perhubungan antara tindakan dan hasil. Bagi setiap kesan, pasti ada punca. Peraturan punca dan kesan sama seperti peraturan penyemaian dan memungut hasil tanaman. Peraturan penyemaian dan memungut hasil tanaman menyatakan lima perkara;

1). Kita harus mempunyai niat untuk menyemai, niat itu permulaannya.
2). Apa yang kita semai, maka harus kita pungut. Sekiranya kita menyemai petola, kita hanya pergi  memungut petola, bukan durian.
3). Kita harus menyemai sebelum kita memungut. Penyemaian berlaku sebelum memungut hasil tanaman; kita harus memberi sebelum kita mendapat. Kita tidak boleh mengharap kereta boleh bergerak begitu sahaja, sebelum kita memasukkan minyak ke dalam tangki terlebih dahulu. Sesetengah individu sentiasa mengharapkan sesuatu sebelum mereka memberi. Ia tidak berlaku sedemikian.
4). Bila kita menyemai benih, kita tidak memungut buah, penuaian kita bermacam-macam. Sekiranya kita menyemai benih positif, penyemaian kita menjadi pelbagai perkara positif, dan sekiranya kita menyemai sesuatu yang negatif, penuaian akan menjadi pelbagai perkara yang negatif. Bukanlah luar biasa melihat individu pergi menentang peraturan alam semula jadi.
5). Para petani tahu kita tidak boleh pergi menyemai dan memungut pada hari yang sama. Sentiasa ada tempoh kematangan. 



"INGATLAH BAHAWA MASA LAMPAU TIDAK MENENTUKAN MASA DEPAN ANDA.    MASA DEPAN ANDA DITENTUKAN OLEH WAWASAN ANDA, SIKAP DAN KEAZAMAN ANDA"

"Pemikiran kita merupakan punca. Anda menyemai pemikiran, anda memungut tindakan. Anda menyemai tindakan, anda memungut tabiat. Anda menyemai tabiat, anda memungut keperibadian. Anda menyemai keperibadian, anda memungut nasib. Ianya semua dimulakan dengan pemikiran".

Sekian nukilan diri ku buat kali ini, semoga kita semua sama-sama mendapat sesuatu manfaat dari kisah ini. Insya Allah bertemu lagi pada nukilan diri ku yang akan datang.....
Sekian..............................Wasallam...........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...