Sunday 29 April 2012

"MENGAPA INI TERJADI?"........

"DARIPADA PERSPEKTIF ISLAM, JIWA SESUATU BANGSA ITU DIKATAKAN MERDEKA SETELAH MEREKA MENERIMA HAKIKAT DAN YAKIN BAHAWA "TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SWT, DAN NABI MUHAMAD ITU ADALAH PESURUH ALLAH SWT"

            Pada hari ini diri ku berkesempatan bertemu dengan seorang teman, dalam pertemuan hari ini beliau mengajukan beberapa persoalan mengambil daripada nukilan diri ku pada blog yang lepas, iaitu yang bertajuk "Kehendak dan Kesungguhan". Dalam perbualan kami pada hari ini, beliau berkata, yang berbunyi lebih kurang begini. Saya telah membaca blog tersebut dan saya faham maksud kehendak, akan tetapi amat sukar untuk bersungguh. Saya memang mempunyai kehendak namun saya sering gagal kerana sukar untuk bersungguh dengan kehendak yang saya sering bayangkan. Kadang-kadang saya tidak tahu mengapa sikap saya sebegitu, amat mudah untuk membiarkan kehendak saya berlalu begitu sahaja.
"KONSEP ACUAN SENDIRI INI ADALAH PENTING DAN MENJADI AGENDA UMAT ABAD INI. PEMBINAAN MODAL INSAN TANPA ACUAN SENDIRI BAKAL MENGULANGI PENDEKATAN LAMA DALAM PROSES PEMBANGUNAN DAN PERUBAHAN YANG BERASASKAN PENDEKATAN BARAT"

Ya!, rata-rata setiap insan yang waras akal fikirannya sememangnya memiliki perasaan berkehendak akan sesuatu dalam kehidupannya. Mungkin bagi kehendak yang biasa-biasa serta tidak mempunyai cabaran yang tinggi amat mudah untuk dicapai, misalnya berkehendak untuk memiliki pakaian baru pada awal bulan, sewaktu  gaji diterima. Sudah tentu apabila tiba pada hari tersebut kita akan membeli apa yang kita kehendaki tersebut berdasarkan budget dan kemampuan yang sesuai dengan kadar gaji kita. Kehendak biasa mungkin tidak sukar untuk kita memilikinya kerana pada dasarnya seorang dewasa yang telah memiliki pekerjaan akan hidup berdikari serta berbelanja dalam kadar kemampuan gaji yang dimiliki untuk menampung sara hidup. Apa yang dimaksudkan oleh teman ku ini adalah, beliau berkendak untuk memiliki taraf hidup yang lebih baik, iaitu jika boleh tangga gaji yang lebih lumayan supaya boleh memiliki kehidupan yang lebih selesa dan dapat berbelanja dengan lebih selesa berbanding sekarang yang katanya hanya memiliki kadar gaji cukup-cukup makan dan ada ketikanya tak sampai hujung bulan poket dah kering. Keadaan ini berlarutan tahun demi tahun dan amat sukar untuk diperbaiki dengan keadaan hidup di kota Kuala Lumpur, segalanya kena bayar dan termasuklah ke tandas pun dikenakan bayaran. Begitulah kehidupan beliau dan diri ku percaya bukan beliau seorang sahaja yang menghadapi keadaan kehidupan sebegini, tentu ada lagi insan-insan yang senasib dengan beliau.
"AKAL TANPA FIKIR MENYEBABKAN PERUBAHAN TIDAK BERLAKU. FIKIR TANPA ZIKIR HILANG JIWA KEINSANAN"

Berkehendak merupakan satu perkara, sesiapa sahaja boleh berkehendak untuk memiliki taraf kehidupan yang lebih baik. Bezanya kepada yang mampu mencapainya dan dengan yang tidak mampu mencapainya adalah kesungguhan dalam berusaha. Kepada yang tidak bersungguh, sudah tentu akan terus menerus melalui kehidupan yang hampir serupa walaupun bertahun-tahun telah bekerja namun masih tidak dapat meningkatkan taraf hidup. Mengapa ini terjadi?, adalah kerana tiada kesungguhan untuk melaksanakan kehendak tersebut. Bagi yang berjaya mengubah taraf hidup anda dari setahun ke setahun kepada taraf yang lebih baik walaupun secara perlahan-lahan, tahniah dan syabas! diucapkan kerana anda memiliki formula dan disiplinnya. Untuk melangkah atau mengubah taraf hidup seharusnya langkah pertama harus diambil, tetapkan matlamat apa yang ingin dicapai dari setahun ke setahun. Pendapatan hasil daripada bekerja jika tidak dirancang dan dikawal dengan betul, sememangnya banyak manapun tidak akan pernah mencukupi. Kerana apa diriku katakan begitu, pada hari ini begitu banyak benda dan benda baru saban hari berada dalam pasaran, tidak cukup dengan itu penjualan secara online semakin memudahkan kita untuk berbelanja. Persolannya adakah kita berbelanja kerana keperluan ataupun sekadar mengikut hawa nafsu?
"BUDI MEMANCAR RESAM FIKIRAN DAN DAYA MEMANCARKAN AMAL MULIA. BUDI DAN DAYA MENGHASILKAN BUDAYA DAN IANYA MENJADI CARA HIDUP"

Seharusnya jika kita mahu mengubah taraf kehidupan, terlebih dahulu kita seharusnya memiliki matlamat untuk berjimat cermat. Bersungguh untuk menabung sekurang-kurangnya 10% pendapatan bulanan kita sebagai persediaan untuk meningkatkan taraf kehidupan dari setahun ke setahun. Bersungguh untuk membina kehidupan dalam kadar pendapatan sendiri. Tetapkan matlamat apa yang perlu adalah bersungguh untuk tidak membelanjakan pendapatan kepada perkara yang tidak perlu. Di dunia ini jelas menunjukkan kebiasaanya orang yang pandai berjimat cermat dalam mengawal perbelanjaan selalunya akan mampu memiliki taraf kehidupan yang lebih baik, manakala orang yang boros sering kecewa dalam kehidupan mereka kerana tidak pernah bersungguh dalam berusaha. Manakala bagi yang rajin tentu boleh berusaha untuk menambah pendapatan dengan berusaha melakukan aktiviti lain yang boleh menjana ekonomi. Hidup ini jika kita rajin banyak perkara yang boleh dilakukan untuk menambah pendapatan. Apa yang mustahak mestilah berkehendak untuk melakukannya dan seterusnya bersungguh-sungguh apabila berusaha melakukan sesuatu. Percayalah sekiranya anda berkendak dan bersungguh-sungguh anda pasti akan mampu memilikinya. Bermulalah seawal mungkin dalam merancang kehidupan agar ianya terus meningkat dari setahun ke setahun kerana masa yang telah berlalu pasti tidak akan dapat di ulang kembali. Jika telah bertekad dengan kehendak, maka bersungguh-sungguhlah untuk memilikinya. Ingat!, beza orang yang berjaya memiliki kehendaknya dengan orang yang gagal memiliki kehendaknya adalah bersungguh-sungguh dalam berusaha. Tetapkan matlamat dan berdisplinlah untuk mengejar impian anda. Anda buat anda dapat, anda tidak buat anda tidak dapat.
"DI DALAM HATI TERKANDUNGNYA NIAT DAN HASRAT LALU DIHUBUNGKAN DENGAN HATI DAN BUDI. KALAU TIDAK DIPECAHKAN RUYUNG MANAKAN DAPAT SAGUNYA"

Akhir kata dari diri ku, selamat berusaha memiki kehendak anda dan bersungguh-sungguhlah mulai saat ini. Tidak ada istilah terlambat, apa yang penting kesungguhan untuk memilki matlamat yang ditetapkan seharusnya diusahakan dengan penuh kesungguhan.                                                                             Sekian dahulu untuk kali ini.
Wasalam........................





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...